12 februari 2009

Födelsedagspresent till mamma

Jag var i Stadsmissionens butik Små Smulor och handlade idag.
Där hittade jag de perfekta födelsedagspresenterna till mamma:


Framsida
Det är lite skojigt att de som sjunger de antiimperialistiska
sångerna har valt ett imperialistspråk när de döpte kören.



70-talet: subtiliteternas årtionde:
Detalj framsida


Fläcken på framsidan - är det anti-imperialistiskt blod
eller Vino Tinto?



Baksida


Detalj baksida


Detalj baksida

Eftersom jag är uppväxt i en barnvagn i ett demonstrationståg, skadar det inte att påminna mitt ursprung om hur det hela började. Jag kunde säga "Krossa USA imperialismen" innan jag kunde säga mamma. F.ö. bör man inte glömma att vissa företeelser från 70-talet fortfarande lever kvar. Ett exempel är ett av vänsterrörelsens många husband.

Eftersom den första presenten gick i nostalgins tecken, blev nästa present pricken över i: Tage Danielssons Sagor i en pocketutgåva från 1966.


Boken är att betrakta som ett litet plåster på såren. Vi hade en gång en inbunden utgåva från utgivningsåret (1965), signerad av Tage.
Den försvann ifrån en teaterlokal i Vasastan som jag och en väninna hade tillsammans.

(Den boken efterlyses härmed! Jag är beredd att betala en viss hittelön... )

2 kommentarer:

Pseudonaja sa...

Ack ja! Det blev mången vänstervriden musikfestival på 70-talet för min del också.

Det sociala (fri)spelet sa...

Ja, vi är många som den vägen vandrat! Och många är vi som kan le ömt och lite generat åt minnena...